Friday, March 30, 2012

Segar Dalam Ingatan

Masih terkenang lagi memori silam zaman kanak kanak dan awal remaja. Oh , susahnya kehidupan masa itu tapi tak pernah rasa susah dan mengeluh. Duit. Susahnya nak dapat. Belanja sekolah rendah hanya 20 atau 30 sen sahaja. Tiap tiap hari selama 6 tahun. Cukup buat beli air atau kuih.


Balik rumah atuk di Pahang sentiasa dinanti. Nanti atuk dan nenek akan beri duit poket. Jumlahnya sekitar rm30-rm50. Nak dapat lebih kena rajin tolong atuk di warung makan. Sebelum pulang ke N.Sembilan mesti mahu pergi ke pasar tani. Beli sticker Dragon Ball. Bukan untuk diri sendiri tapi untuk dijual disekolah nanti. Duit cari sendiri. Simpan simpan utk bli ps1.


Ingat lagi tolong ibu berniaga sabun basuh. Naik basikal merentas rumah rakyat, merentas kampung untuk jual sabun. Sabun. Sabun. 3 kotak rm 10. Habis jual ibu beri upah ais krim sebatang. Seronoknya dapat upah hilangkan penat.


Hari ini, semua itu tinggal kenangan. Zaman kecil sudah ditinggalkan. Nenek sudah tiada dan warung sudah tutup. Sekolah pun sudah tamat. Berlinang air mata mengingat kisah ini. Aku orang susah. Hasil kehidupan hari ini hasil usaha yang lalu dengan izin Allah s.w.t.  Akan aku ingat zaman itu agar aku sentiasa bersyukur punya kehidupan hari ini.


#usahcemburudengankekayaan


Published with Blogger-droid v2.0.4

No comments: