Tuesday, March 6, 2012

Bicara Hati Seorang Insani

Ku lihat betapa gemilangnya pemuda Islam ratusan tahun yang dahulu. Sibuk dan penat mengembara kerana dahagakan ilmu pengetahuan. Seruan Allah dalam surah Al -A'laq ayat 1-5 disambut dengan penuh kesungguhan. Dari satu bandar ke bandar lain , setiap lorong ilmu diterokai dan dijelajahi.Guru demi guru silih berganti. Ulama-ulama besar dijadikan rujukan dan teman berbincang. Terkadang cemburu bila memikirkan betapa hebatnya pemuda Islam zaman kegemilangan Islam cinta kepada ilmu pengetahuan. Imam Syafie diberi kepercayaan memberi fatwa berkaitan hukum fiqh ketika beliau umurnya 15 tahun. Imam Nawawi dalam usia mudanya telah mampu mensyarahkan hadis dan membukukannya. 

Aku duduk dan hanya mampu termenung.Tika dan saat ini tiada apa yang boleh dibanggakan. Tiada langsung jasa dan sumbangan yang dilakukan untuk pembangunan umat Islam dunia. Diri sendiri jua kadang kala tidak terurus. Leka dan lalai dalam dunia hiburan dan kemewahan dunia. Ada kesedaran tetapi tiada tindakan. Jauhnya aku dari kehidupan pemuda-pemuda Islam yang berjaya. Waktu senggang yang diisi dengan majlis-majlis ilmu , perdebatan , usrah , dakwah atau melakukan kebajikan terhadap umat Islam bukan rutin buat diriku. Lebih selesa meluangkan masa bersama rakan-rakan dan berhibur sama.

Sampai bila aku harus begini. Aku sedar dan aku tahu. Tapi mengapa aku tak kuat untuk melakukan perubahan ke arah yang lebih baik. Makin aku ingin kepada kebaikan makin aku terjatuh dalam lembah kelalaian. Akhirnya aku berhenti berharap dan berusaha. Dibiarkan sahaja masa berlalu tunggu kekuatan itu datang kembali. Aku insan lemah yang hanya sedar itu benar dan itu salah ,  itu bagus dan itu tidak bagus. Aku mengharapkan 'kekuatan' dari Illahi agar mampu mendorong jasad ini kejalan Illahi.

No comments: