Wednesday, March 7, 2012

Tersentak

Ye. Kali ini aku tersentak dari lamunan dan realiti kehidupan. Benar. Kematian itu pasti. Firman Allah yang bermaksud ''setiap yang bernyawa akan merasai maut ( kematian )'' Aku sebak , teringat dan sayu. Ligat akal ini memikirkan bagaimana pengakhiran hidup aku. Soal bagaimana cara nyawa ini ditarik balik bukan prioriti utama tapi apakah amal dan timbangan kebaikan aku sudah cukup untuk menerima kebahagiaan di alam sana. Apa yang aku fikirkan saat ini ' apakah yang roh akan rasa saat nyawa dan jasad dipisahkan', ' dapatkah roh melihat suasana kesedihan yang sedang melanda sebelum dikebumikan' ,'bagaimanakah perasaan roh itu bila terputus dari dunia '.

Aku mohon diberikan hidayah , taufik , kekuatan dan kesedaran untuk istiqamah dalam melakukan kebaikan dan menjauhi keburukan.  Moga taubatku diterima Allah .