Wednesday, December 14, 2011

Usah Malu Mengaku Diri Lulusan Agama


Pernah suatu ketika kes kematian di sebuah sekolah ‘agama’ menjadi isu hangat media massa. Ada akhbar menyatakan bahawa institusi pendidikan agama di Malaysia tidak lagi sehebat dahulu.Kian jatuh nilai akhlaknya.Itu konklusi umum yang dibuat dari satu kes terpencil yang berlaku di sekolah ‘agama’ tapi mendapat liputan yang menyeluruh dan mendapat kecaman oleh banyak pihak.

Aku . Bekas budak sekolah agama. Sudah biasa dengan hal sebegini.Lepasan  agama akan dipandang serong oleh segelintir manusia .Kolot , jumud dan minda tertutup.Itu gelaran utama.Tidak boleh ada satu silap walaupun sekecil lubang cacing. Kecaman , penghinaan dan kutukan akan diterima. Mana silapnya?
Aku lihat dahulu , institusi-institusi pendidikan yang tiada title ‘agama’ banyak aje berlaku kes keruntuhan akhlak , kejatuhan moral , perlakuan sumbang , kes bunuh dan kes yang dilarang agama. Tapi kenapa tiada yang mengambil endah?Kenapa dibiarkan? Adakah disebabkan mereka bukan orang agama?Mereka juga orang Islam bukan?

Budak agama hanya berguna sebagai imam tatkala solat jemaah. Bacaan doa dan bacaan tahlil serta yasin dalam majlis kematian . Lain? Tiada. Akan dicemuh , disisihkan dan dibiarkan. Sampai ada mereka yang pernah belajar di sekolah agama akan malu untuk menyatakan bahawa mereka pernah belajar di sekolah agama. Takot mungkin juga. Namun ada yang memilih untuk tidak mengaku kerana ingin bebas seperti insan-insan lain.'Mahu lari dari kehidupan beragama Islam dan nilai ketimuran'. Itu yang dapat aku katakan.

Itulah kejahilan masa kini. Agama hanya untuk mereka yang belajar kos agama. Selain daripada mereka ini , mereka hanya insan biasa. Faham mereka tidak perlu ‘sibuk-sibuk’  faham tentang agama kerana mereka bukan dalam aliran agama. Kian jahil. Buntu aku memikirkan apakah silapnya sistem pendidikan negara. Salah gurukah?Salah kurikulumkah?

Kesannya cukup besar.Lihat saja sekeliling kita.Berlaku dimana-mana sahaja.Tiada batasan tiada penghujung  tiada sekatan. Bebas sebebasnya. Kehidupan hanya didunia.Akhirat semacam tiada. Jadi hamba nafsu .Hiburan makanan utama.Hedonisme.Ideologi barat yang berjaya mendapat tempat dihati ribuan malah jutaan manusia masa kini. Trend , style, fashion. Kegilaan semua. Dipuja barat tanpa sedar.Barat itu sinonim dengan nilai-nilai murni yang kian pudar dan pupus.Tapi sedarkah kita?

Aku tak tahu sumbangan dan peranan apa yang aku dapat mainkan saat ini selaku bekas dan individu yang belajar tentang agama. Kefahaman dan kesedaran itu yang perlu ada. Siapa pun kita , tanggungjawab mempelajari ilmu agama adalah wajib.Tiada pengecualian . Bukan aku tak berusaha memperbaiki suasana dan mengajak kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran, Cuma aku rasakan ianya tidak cukup untuk menangani masalah umat Islam yang berlaku masa kini. Aku sudah letih mengeluh dan melihat umat Islam terutama remaja Islam masa kini. Makin hari makin  hilang Islamnya dicarik oleh kejahilan dan modenisasi.
Allah , tunjukkan kami jalan keluar dari kemelut ini.

# aku tak akan pernah malu mengaku yang aku ini bekas pelajar sekolah agama walau seteruk mana aku ini sebab di situlah kesedaran dan nilai-nilai Islam ditanam dalam diri aku.


No comments: