Friday, May 20, 2011

Cara2 Jawab Exam

okeh..disebabkan minggu ni dan minggu depan dalam exam mood.so,nk share tips2 jawab exam dengan semua ( ada ke org bace blog aku nih?? =.=''..jom hayati tips2 ini..
1. Pastikan anda mempunyai pen,pensil, pembaris dan pemadam terutamanya pelajar LELAKI -sebabnya kebanyakkan daripada pelajar lelaki hanya memiliki sebatang pen untuk satu semester yang dilalui..waktu exam pembaris tiada so gune ic je sebagai pembaris..kan3??pemadaam tiada so hitamkan dua jawapan??dan pensil tiada hitamkan guna pen??
2. Pastikan anda menggosok pakaian untuk ke dewan exam -penting untuk penampilan kerana anda akan berhadapan dengan berpuluh-puluh dan beratus2 boys ensem dan aweks cantik..inilah masa nak jumpa ramai org kan??
3. Apabila telah masuk ke dalam dewan peperiksaan, angkat tangan untuk meminta kertas tambahan..ini untuk psiko dan seandainya anda tidak dapat menjawab , anda ada ruang kosong untuk melukis gambar2 yang anda inginkan..
4. Buka kertas soalan dan ketawa dan senyum tersipu2..ini untuk buat calon peperiksaan disebelah anda merasakan anda mendapat soalan spot..so , mereka akan tertekan dan anda akan berjaya menang perang psikologi..
5. Jawab mengikut arahan ..jika menggunakan perkataan ''jelaskan'' maka ambil highlight anda dan jelaskan jawapan yang ditulis supaya pemerika nampak anda telah menjelaskan perkataan tersebut.
6. Seandainya anda tersangkut pada mana2 soalan, lompat pada soalan yang seterusnya..jika gagal juga..lompat ke meja sebelah untuk mendapatkan jawapan daripada kawan2 anda..
7. Apabila telah selesai menjawab, duduk dengan ''cool''nye seolah-olah anda merupakan seorang yang excelent.
8. Sebaik keluar dewan peperiksaan , jangan bincang soalan apatah lagi jawapan kerana untuk mengelakkan anda terkena serangan sakit jantung.
9. Akhir sekali, ulang langkah-langkah diatas untuk setiap peperiksaan yang anda duduki.

Selamat Mencuba

ada jugk soklan mcm ni..x dah terang lagi nyatak kat situ
buat nota ''kaki'' di tangan

lukisan kreatif tatkala menjawab exam
**Entri ini sekadar suka-suki penulis blog khesahchentaku.....

4 comments:

Ainul Hafizah bt Ahmad Izam said...

bagus betul tips nih...boleh tiru ^_^

Uwais Al Qarni Bin Mohd Isa said...

agak bagus jugak lah:P..slamat beramal

ZAHIYYATUN said...

boleh lompat ke meja belakang ni..ngeh3

Uwais Al Qarni Bin Mohd Isa said...

oh yeah..silakan!!toleh2 je..boleh membantu