Wednesday, May 11, 2011

Kau , Aku , Mereka...KIta sama..

Suasana bagaimanakah lagi akan mampu melahirkan individu Islam yang betul-betul menghayati Islam sebagai agama anutan dan agama kehidupan?Hidup dalam negara Islam , dalam suasana Islam, mendapat pendidikan Islam secara rasmi sejak usia 7 tahun..membesar dan terus membesar dengan Islam di mana-mana sahaja..mengapa dikala ini sukar untuk aku menemukan seseorang yang benar2 menghayati dan mempraktikkan kata-kata dan ilmunya.
yang kutemui hanya mereka yang hanya pandai bersandiwara dengan kata-kata..Lantang memperjuangkan kebenaran dan ilmu yang dibawa,namun dalam pada masa yang sama ia melakukannya...terdetik pada hati ini..apalah rapuhnya nilai seorang pejuang sekarang ini..ya..mmg benar aku bukan daripada kalian, ak cuma penyokong kepada usaha-usaha kalian..bukan ak ingin menghentam usaha murni kalian menyebarkan dan menyampaikan syiar2 Islam dan usaha2 dakwah nabi..tapi..hati ini terkadang berputus asa kerana melihat kau ...semacam menelan kembali ludah dirimu ..
2Wahai orang-orang Yang beriman! mengapa kamu memperkatakan apa Yang kamu tidak melakukannya!
3. amat besar kebenciannya di sisi Allah - kamu memperkatakan sesuatu Yang kamu tidak melakukannya.
                                                                                                                                 ( as saff : ayat 2 dan 3)

hmm...apakah generasi yang mendatang akan terus begini??bilakah ak akan kembali menemui insan yang benar-benar menghayati agamanya...bolehkah aku bertemu dengan al quran bergerak yang mampu mentarbiyahkan ak dan menasihati aku dengan ayat-ayat Tuhan kembali...sungguh..ak rindu dan mahu kembali pada alam persekolah yang kaya dengan dunia 'ulama' dan 'tarbiyah'...
ku mohon dan berharap..teman2 ku kini mampu membimbing diriku ini..yang kian lemah dan longlai dek lekakan dunia dan persekitaran yang kurang membina...bantu aku bangkit dalan dunia yang penuh dengan gelora jiwa ...


No comments: