Tuesday, December 11, 2012

Omelan #23

sejuk angin dingin pagi aku redah tiap hari ,
untuk wang guna dunia hari ini ,
aku penat dan lelah ,
aku tolak tepi sengsara dan derita ,
lihat kau gembira ke sana ke mari bersama keluarga,
penat kau sebab kegembiraan ,
penat aku sebab wang.
ada masa aku lelah ,
aku tak terlarat melayan karenahmu ,
kau minta difahami ,
kenapa aku kau tidak cuba memahami.

bukan aku mempersalahkan ,
tiada apa salah tentangnya ,
cuma penat kita berbeza ,
dan kadang buat aku kecewa ,
bila kau menyamakan.

aku orang susah ,
tak punya harta dan kesenangan ,
dulu kini dan mungkin selamanya,
apa yang aku ingin semuanya hasil usaha sndiri ,
aku x punya permintaan tinggi ,
cuma minta kau bersyukur dengan hidupmu ,
kau tidak duduk ditempatku .

mungkin susah yang kau rasa itu sudah cukup susah ,
tapi sedarlah ,
aku juga rasa aku sudah cukup susah dgn hidupku ,
sedangkan ratusan dan jutaan insan punya hidup yang lebih sukar dari aku.
dimana nilai syukur.

tatkala lafaz penat aku lafaz ,
aku maksudkan dengan perincian ,
aku bekerja keras untuk hidup aku ,
boleh kau jadi penghibur aku?
bukan tambah kepenatan aku.
aku mahu kau disisi sebagai bidadari.
buat menghiasi fitrah manusiawi.

mungkin kataku ini kau salah tafsir,
kau akan fikir itu dan ini ,
cuma aku mahu kau tahu ,
tak mahu aku pendam ini dan menjadi barah ,
hanya untuk aku kecapi kelepasan diri.
bahagia,gembira dan puas dengan hidup aku sendiri.

No comments: