Monday, July 9, 2012

Tak Pernah Terdetik

Satu ketika sedang aku dalan selesa, kesukaran dan keperitan datang menjelma. Tak pernah aku fikir dan rasa ia mungkin berlaku. Ketentuan menentukan segalanya. Walau diagnos doktor pada bulan 3 yang lalu menyatakan bahawa tulang femur aku sudah bercantum sepenuhnya, ia patah kembali tanpa diduga.11.6.2012. Aku jalani fisioterapi di sebuah hospital kerajaan di selangor. Rutin kali itu berbeza pada sebelumnya. Aku perlu guna sejumlah beban untuk diangkat . 30 kali jumlahnya. Selesai melakukannya kaki aku rasa lemah semacam. Sakit . Aku fikir ia hanya urat tersirat atau seumpanyan. 30 minit aku dibawah foyer menenangkan diri. Aku bangun dan berjalan. Tetap sakit. LC merah aku pecut laju menuju rumah tersayang di Negeri Sembilan. Malamnya aku rebah. Aku pana dengan kesakitan dan kelemahan yang menimpa.

Tiga hari berselang, langkahku kian sakit. Aku banyak terbaring dan duduk. Online. Itu ubat terbaik buat diriku. Aku merangkak , aku melompat aku terkinja-kinja. Kesemua pergerakan yang aku buat menyebabkan rasa sakit yang sama menerpa diri. Oh , aku keluh. Apa yang berlaku pada diriku. 17.06.2012. Malam itu aku tak mampu lagi berjalan sepenuhnya. Aku merangkak ke bilik tidur. Ibu memandangku sayu. Aku tidur dalam tangisan.  Sakit ini aku diamkan menjangkakan tiada apa yang bahaya. Aku sudah ada temujanji  'operation' pada 20.06.2012. Aku menangis dalam gelap. Sakit.

Sebelum subuh lagi aku sudah bangkit. Aku urut-urut kaki ku. Tak mampu aku ungkap rasa tak selesa yang dirasa. Lemah. Aku bangun dan melompat. Duduk seketika diatas kerusi jati yang terdapat ditepi dinding. Gelap. Lampu tidak berbuka.Aku tuju suis lampu. Lemah dan lambat pergerakan aku. 'Krak'. Pasti. Tulang aku patah dua kali ini . Patah bersama plate yang ditampal tepi di femur itu. Adik aku bangun mendapatkan aku. Aku menangis menahan sakit. Hanya cucuran air mata. Tiada suara. Aku diam bisu. Ibu dan ayah datang melihat. Cuba membantu tapi sakit itu aku. Aku solat subuh . aku sabar . Zikir dan selawat buat pembasah bibir. Itu nasihat ibuku. Ibu yang mampu membuat aku kuat dengan kata-kata itu.

Segera ayah ke balai polis berdekatan. Ambulans tiba . Aku keseorang didalam ambulan tanpa keluarga, Sakit itu buat aku lemah. Krak sekali lagi bila aku dalam perjalanan ke Hospital Tampin. Allah. Allah. Allah. Ujian besar buat diriku.


Bersambung...

1 comment:

Jannatulnaim said...

allahurabbi..Sedihnya membaca entri ini..semoga kuat dan tabah ya syabab.