Saturday, January 28, 2012

Dia Bukan Untukku

' Dia bukan untukku. Mungkin Allah temukan dengan orang yang salah supaya aku jumpa orang yang lebih baik. Yang lebih menyayangi aku ' Kalimah ini dilafazkan dan selalu dizahirkan pabila insan bernama manusia putus dalam hubungan percintaan. Baik lelaki mahupun perempuan, tatkala kalimah ini diucapkan ia sebenarnya sedang pasrah terhadap ujian yang melanda diri. Ia ayat ubat dan penawar hati. Biar hati yang luka berdarah bagai ditoreh itu sembuh sedia kala.


Benarkah kenyataan itu? Memang untuk dipertemukan dengan insan yang lebih baik? Didokong kejahilan atas nama agama. Sedarkah sebenarnya kita sedang mempermainkan syariaatnya. Fikir kembali. Ayuh kita berfikir. Sewaktu bersama yang disayangi , tubuhmu dipegang , dipelok , dikucup , dicium dan wujud istilah ' kau untukku, tubuh ini milikmu''. Enak dan lazat. Lantas saat berpisah dilafaz ayat keramat. Mungkin Allah sengaja jumpakan aku dengan insan yang salah supaya berjumpa dengan insan yang lebih baik???Adakah Allah meredhai perlakuan sedemikian?


Mungkinkah insan soleh dan solehah jatuh hati pada kita? Janji Allah ' lelaki yang baik untuk perempuan yang baik : perempuan yang baik untuk lelaki yang baik ' . Tak kan mungkin janji Allah dimungkiri. Aku percaya dan pasti. Cuma ramai antara kita yang menilai dari kaca mata manusia. Dia baik. Tidak dinilai kebaikan dengan ketaatan kepada Allah dan kepada rasul. Baiknya dia kerana ramah mesranya , sopan santunnya dan mungkin kerana pemurah orangnya. 


Jadi bolehkah ketemu insan yang lebih baik saat diri sudah tidak seputih salji? Tepuk iman bukan nafsumu. Boleh cuma jalannya bukan seperti jalan yang pertama. Bertaubat. Menyesal. Insaf. Berubah kepada kebaikan. Istiqamah dengan amalan fardu dan sunat.  Insyaallah , jodoh yang baik akan kita ketemu. Bukan lagi dalam jalan gelap dan penuh noda dosa. Dibimbing dan ditarbiyah. Nikah. Pasti bahagia andai mengikut syariaatnya.


Published with Blogger-droid v2.0.4